Namještaj - Francuska


Najraniji namještaj bio je jednostavan i praktičan, no europski proizvođači namještaja otišli su korak dalje istraživajući mnoštvo novih materijala i izvor nadahnuća sa drugih kontinenata, što je samo po sebi rezultiralo nove stilove i tehnike izrade samog namještaja. Kako se namještaj izrađivao i postajao sve dekorativniji u dizajnu, tako je namještaj postao rani statusni simbol. Za porast popularnosti finog namještaja najviše su zaslužne želje i snaga europskih plemića i aristokracije, koji nisu štedjeli na uređenje interijera i prepustili se raskoši, luksuzu i udobnosti.

Nigdje to nije bilo očitije od Francuske, gdje je kralj Luj XIV (1638.-1715.) potrošio goleme svote novca na radove izrađene od nafinijih materijala, uključujući egzotično drvo, uvozni lak, srebro, slonovaču i sedef.

Francuski proizvođači prilagođavajući se zahtjevima za ekstravagancijom počeli su se smatrati najsofisticiranijim majstorima proizvodnje namještaja širom svijeta, nadahnjujući generacije majstora namještaja.

U tom razdoblju francuski bronzari ovladali su postupkom pozlate metala kako bi proizveli ormolu, inače poznatu kao pozlaćenu broncu. Koristeći tehniku ormolu, veliki namještaj je izgledao kao da je izrađen od čistog zlata, pa nije ni čudo što namještaj koji sadrži aplike i ručke od ormolua postao vrlo tražen među elitom. Također u razdoblju Luja XIV javlja se izuzetno lijepa i zamršena dekorativna tehnika „Boulle marquetry“ (intarzije) nazvana po svom izumitelju Andre-Charlesu Boulleu.

Razigrani elementi dizajna Luja XIV otvorili su put raskošnom stilu rokokoa, koji je sinonim za vladavinu francuskog kralja Luj XV (1710.-1774.)

Vladajući sve do svoje smrti 1774. godine, Luj XV je poznat po svojoj ljubavi prema raskošnom rokoko namještaju, koji je tipiziran svojim cvijetnim, ukrasnim i asimetričnim dizajnom.

Stli rokoko danas se često naziva stilom Louis XV iako je to zapravo bilo utjecaj ljubavnice Luja XV, Madame de Pompadour, koja je u to vrijeme popularizirala stil rokoka.

Smrću Luja XV njegov unuk Luj XVI (1754.-1793.) preuzeo je kontrolu nad francuskim prestoljem.

Njegova vladavina je sinonim za prijelaz iz zakrivljene bujnosti stila rokokoa u geometrijsku doradu neoklasičnog stila, koji je često nazivan stilom Luj XVI. Kao što mu i ime govori, novi neoklasični stil nadahnut je drevnom grčkom i rimskom klasičnom civilizacijom, neoklasični stil koji je na francuski dvor donjela supruga Luja XVI, slavna Marija Antoaneta. Poznata po svojoj ljubavi prema dizajnu i modi, raskošna francuska kraljica inzistirala je na tome da se Versajska palača ažurira u neoklasičnom stilu.

Takozvano Zlatno doba obuhvaćeno vladavinom Lujeva XIV, XV i XVI stvorilo je neke od najfinijih predmeta namještaja svih vremena.

Pogledajte našu kolekciju Francuskog namještaja https://antikspalato.hr/antikviteti/namjestaj